הסעות בעבר לעומת הסעות בהווה – חברות הסעות פרטיות

חברת הסעות

חברת הסעות

בשנותיה הראשונות של המדינה כאשר הייתה בחיתוליה, החלה התחבורה הציבורית להתפתח. כמה מסיעים חברו יחדיו והפכו לחברה. כך שבשנות החמישים והשישים הצליחו לבלוט שתי חברות גדולות שהפכו לקופראטיבים. אלו היו "אגד" ששלטה על 80% מנתח השוק ו "דן" על 20%.

שתי חברות אלו נתנו מענה לכל ההסעות, הן בתחבורה הציבורית והן בהסעות הפרטיות וכמובן בתיירות פנים ותיירות חוץ.

בשנות השבעים של המאה הקודמת, אפשר היה לראות כיצד חברות אלו שולטות בשוק ההסעות, לדוגמא: בתחנות הסעה לחיילים ניראה צי של אוטובוסים של "אגד" כולם היו רכבים מסוג "ליילנד", שורות של אוטובוסים בצבע אדום, זה הצבע שאיפיין את "אגד" באותה תקופה. בנוסף, אפשר היה לראות גם כמה אוטובוסים בצבע כחול של "דן" שגם הם הסיעו חיילים. כאשר הצבא או משרד הבטחון היו זקוקים לאוטובוסים להסעת חיילים, הן להסעות לבסיסים או להסעות מבצעיות, היו מיד פונים ל"אגד" או "דן", זו הייתה התחבורה של המדינה, אפשר להשוות את זה לאל-על, התחבורה האווירית של המדינה.

 

בתחילת שנות השמונים, שתי חברות אלה כמעט והתאחדו לחברה אחת. ברגע האחרון, נבלם האיחוד הזה ביוזמת הממשלה.  היו כמה סיבות להתנגדות של הממשלה, ראשית בשביל למנוע את המונופול, שנית להוריד את הסובסידיה שניתנה לחברות הקיימות.

 

כל שנאמר עד כה שייך להיסטוריה ומסוף המאה הקודמת ובתחילת המאה הזו, הממשלה שינתה את הגישה והחליטה לאפשר לעוד חברות להשתתף במכרזים על קווי תחבורה ציבורית בתנאי שהם עומדים בתנאי סף שמשרד התחבורה הגדיר. כל כמה שנים המכרז נפתח שוב וחברות חדשות של תחבורה ציבורית צצו וכך נלקחו עוד ועוד קווים מ"אגד" ו"דן". חברות פרטיות אלה יצרו תקדימים שלא היה בעבר. אין יותר חברים בחברה, כל העובדים – שכירים, אין יותר קביעות, בעלי החברה מעסיקים את העובדים על בסיס חוזה אישי ולכן אין חשש שיתאגדו.

 

מצב זה גרם לכך שאין יותר בלעדיות לשני הקופראטיבים. חברות התחבורה הציבוריות האלו, ביצעו בנוסף לקווי השירות גם הסעות פרטיות, הם נגסו גם בתחום התיירות.

 

באופן כללי ניתן  לאמר שתחום ההסעות החל לפרוח, קמו עוד חברות הסעות פרטיות רבות מאד של "הסעות", אמנם לא בתחבורה הציבורית, אבל חברות אלו זכו לקבל הזמנות רבות לנסיעות פרטיות של אזרחים.

 

משרד הביטחון יוצא במכרזים מידי שנה וכל החברות הקטנות והבינוניות זוכות גם הן להשתתף במכרז ולבצע הסעות.

 

משנות התשעים של המאה הקודמת ועד היום אנו עדים לכמה תחומים בתחבורה שמשתנים, מספר חברות ההסעה הולך וגדל, התחרות נעשית קשה יותר, הרכבים משתפרים משנה לשנה, יש גיוון רב בכלי הרכב.

הבדל נוסף שראוי לציון בהסעות הפרטיות בין העבר להווה הוא, מציאת חברת הסעות לביצוע נסיעה, אם בעבר היו מעט חברות וכולן היו מוכרות הייתה אפשרות לבחור אחת מהן בנקל. לעומת זאת היום קשה מאד להחליט במי לבחור בגלל המבחר העצום.

 

לסיכום, אם בעבר היה מונופול על התחבורה בכללותה, התחבורה הציבורית וההסעות, הרי שהיום הכל פתוח וכל מי שהנתונים שלו טובים יותר – זוכה.