דרכון רומני – מי זכאי לקבל דרכון רומני ואזרחות רומנית?

אזרחות פולנית, דרכון פולני

אזרחות פולנית, דרכון פולני

יותר ויותר ישראלים מתעניינים בימינו באפשרות להוציא אזרחות ודרכון רומניים אשר יהוו את כרטיס הכניסה שלהם לאירופה. מאז הצטרפותה של רומניה אל האיחוד האירופאי, אי שם ב- 2007, מי שהופך לאזרח רומני זכאי גם לקבלת דרכון רומני, מה שמספק יתרונות רבים כחלק מאזרחי אירופה.

למשל, אפשרות לגור ולעבוד ברומניה ובשאר מדינות האיחוד ללא חשש, ללמוד בחינם ברומניה עצמה וסבסוד הלימודים בשאר מדינות אירופה, אפשרות לרכוש נכסים ולבצע עסקים ביתר קלות בכל רחבי היבשת, ועוד ועוד יתרונות שמאפשרים חיים נוחים יותר.

האם גם לכם יש סיכוי לקבל את האזרחות והדרכון היוקרתיים האלה? להלן תנאי הזכאות על פי חוק האזרחות הרומני. קראו והתקדמו בהתאם.

קשר דם לאזרח רומני

החוק הרומני קובע כי מי שהוא צאצא לאזרח רומני, זכאי גם הוא לקבל אזרחות ודרכון רומניים, גם אם לא נולד או ביקר ברומניה מעולם. אך הדרך להוכחת האזרחות של קרוב המשפחה אינה קלה לכולם, מאחר ויש להוכיח ראשית כל כי האדם שעזב את רומניה לא ויתר על אזרחותו. בשנים מסויימות יהודי רומניה הוכרחו לחתום על ויתור, ובמקרים האלה הדבר סבוך יותר.

ניתן לומר כמעט בוודאות כי מי שעלה לישראל בין השנים1950 ל- 1952 וגם בין השנים 1962 ל- 1964 ככל הנראה לא איבד את אזרחותו הרומנית. הסיבה לכך היא שבשנים אלו ממשלת רומניה לא מנעה כפל אזרחויות, כך שמי שעלה לישראל לא חתם על מסמכי הוויתור. הדבר נכון גם עבור תקופות מסויימות לאחר שנת 1971 ובאופן מובהק יותר, לאחר שנת 1989 שהיא שנת נפילת השלטון הקומוניסטי ברומניה.

כמובן שגם בשנים אחרות שלא צוינו כאן עדיין ניתן לראות מקרים בהם רומנים עלו לישראל ובדרך כלשהי לא חתמו על ויתור על אזרחותם הרומנית. לכן, כל מקרה לגופו, ויש לבצע חקר מקדים על מנת לקבוע האם כדאי בכלל לפתוח בהליך הגשת הבקשה.

הזדמנות שנייה

לאורך השנים השתנה חוק האזרחות ברומניה. בהתאם לכך ניתן למצוא קשת רחבה ביותר של אזרחים ישראלים שהם צאצאים של רומנים שכביכול איבדו את אזרחותם, אך עדיין ניתן להשיבה ולקבל את הדרכון המיוחל. ניתן לציין בקטגוריה זו את מי שנולדו לפני שנת 1940 בשטחים שהיו בשליטה רומנית וכיום לא (למשל, מולדובה) וגם מקרים שבהם בוצעה חתימה על ויתור  אזרחות בתור קטינים או שהיא בוצעה בצורה לא חוקית.

כיצד צולחים את התהליך בצורה הטובה ביותר?

ישנם מצבים רבים נוספים שמאפשרים לקבל דרכון רומני למרות שכביכול לא עומדים בתנאים בשל איבוד האזרחות של קרוב המשפחה, אך מדובר בחוק סבוך ופתלתל שמחייב הבנה ובקיאות בו. מסיבה זו חשוב מאוד לפנות אל משרד עורכי דין שמתמחה בתחום הוצאות אזרחות ודרכון רומני ולא לנסות לצלוח את הדרך לבד.

ההיעזרות במומחים חשובה גם על מנת להשיג מסמכים חשובים והוכחות מרומניה, מבלי שיהיה צורך לבקר בה כל פעם מחדש תוך התמודדות אינסופית עם בירוקרטיה מזרח אירופאית שכוללת קשיי שפה.

בסופו של דבר, מרגע שמוכח כי הינכם צאצאים לאזרח רומני, או כאשר האזרחות הרומנית מושבת לאותו אדם (גם אם כבר אינו בחיים), תוכלו גם אתם לקבל את הדרכון המיוחל. בהצלחה!