דחיית תשלומי משכנתא כמכשיר פיננסי ללקחות הבנק – תקופת גרייס

מהנדס בניין ומשרד אדריכלים לקבלת היתר בניה וטופס 4

מהנדס בניין ומשרד אדריכלים לקבלת היתר בניה וטופס 4

אחד המוצרים שבנקים שונים בישראל מציעים ללקוחות שלהם הינו משכנתא ולמעשה מדובר על הלוואה שניתנת על-ידי הבנקים ללקחות פרטיים לרכישת דירה.

משכנתא בדרך כלל מחזירים במהלך תקופה די ארוכה שיכלה להתפרס על עשרות שנים ובכך בהנק מצד אחד אינו מכביד על לקוחות שלו בנושא החזרים חודשיים ומצד השני מייצר על התקופה כה ארוכה רווח די נאה על ההלוואה.

החוק קובע שהחזר החודשי לא יעלה על הסכום של 50% מהכנסות של משפחה או לקוח יחיד, כאשר על לקוח שלוקח משכנתא להשלים כ-20% מתוך סך עלות הנכס שהוא מתכוון לקנות ואת 80% הנוספים מעלות הנכס בנק מעמיד בצורת הלוואה או במילה מקצועית משכנתה.

לקוחות שנוטלים משכנתא יכולים לבקש מהבנק דחיית תשלומי משכנתא (הקפאת משכנתה) במידה והלקוח רואה שייתכן מצב של אי עמידה בתשלומים סדירים בכל חודש על-פי לוח סילוקין שנקבע במעמד התימה על הסכם עם הבנק למשכנתאות.

נושא של הקפאת תשלומי המכנתא עלה בצורה מאוד רצינית במהלך המשבר שהביאה התפרצות מגיפת נגיף הקורונה בשנת 2020 , כאשר בנקים גודלים בארץ הציעו את הפאשרות ללקוחות שלהם לדחיית תשלומים עד 4 חודשים תוך מילוי טופס מיוחד וזאת בהליך מזורז מזה שברך כלל מפעילים הבנקים בעת בקשת לדחות תשלום (קיים מונח מקצועי בתחום והוא תקופת גרייס).

כל משק בית שלקח משכנתא יכול לפנות לבנק שלו ולהגיש את הבקשה, כאשר בגלל הסגר וקיצוץ של צוותים מקצועיים שנאלצים לעבוד מן הבית או שנשלחו לחל"ת או חלילה פוטרו, רוב ההתקשרות עם הבנקים בתופת מגיפת קורונה, מתבצעת באמצעות טלפון או באמצעות משלוח מיילים למוקדים ייעודיים שמטפלים בנושא דחיית תשלומי משכנתא.

בעקבות קיצוץ של מספר העובדים שמטפלים בסוגיה, נוצרו עומסים די גדולים על המערכת הבנקאית בנושא משכנתאות ולכן ייתכן ותהליך אישור הקפאת תשלומים של המשכנתא שלכם עלול להיות ארוך מן המצופה ואף לגלוש למועד החיוב הבא.

ייתכן מאוד וככל שהנושא בהול במקרה שלכם בימי קורונה, ייתכן ותוכלו לדבר עם המוקד המטפל בבקשות לדחייה ולהסביר את הצורך שלכם להקפיא את המשכנתא כבר בתשלום הקרוב, כאשר רק הבנק יכול לקבל החלטה בנושא.

להלן קישורים מועילים שיכולים לעזור לכם לפי הבנקים בנושא טיפול בבקשות לדחיית משכנתא:

דחיית תשלומי משכנתא בנק הפועלים

https://www.bankhapoalim.co.il/he/general-messages/message-3

הקפאת תשלומי משכנתא בנק לאומי

https://www.leumi.co.il/Lobby/Mortgage-time-out/37496/

דחיית משכנתא בנק מזרחי

https://www.mizrahi-tefahot.co.il/he/bank/mortgage-category/mortgage-managing/pages/mortgage-break.aspx

תקופת גרייס במשכנתא בנק אגוד

https://www.unionbank.co.il/Igud/%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%90%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%AA/%D7%9E%D7%A9%D7%9B%D7%A0%D7%AA%D7%90%D7%95%D7%AA

דחיית תשלום משכנתא בנק דיסקונט

https://www.discountbank.co.il/DB/private/mortgage-changes

הקפאת תשלום משכנתא בנק ירושלים

https://www.bankjerusalem.co.il/loans/postpone-mortgage